Stel deze vragen aan een freelance SEO specialist

Stel je het volgende voor. Je bent net aangenomen als content marketing strateeg en je bent belast met al het SEO onderzoek voor je website. Je bent nieuw in SEO (en je hebt al genoeg op je bord), maar je team weet dat je hulp aan boord moet halen en zegent de toevoeging van een externe freelance SEO specialist.

Dus je leunt op je netwerk van geweldige content marketing collega’s om met een lijst van kandidaten te komen, maar dan moet je een grote vraag beantwoorden: hoe weet je of een SEO consultant echt weet waar hij of zij het over heeft?

Begin hier, met deze 15 vragen waarmee je erachter kunt komen of je SEO consultant echt verstand van zaken heeft.

Welke diensten leveren jullie?

Het antwoord zal hoogstwaarschijnlijk verschillen tussen consultants, maar voordat je de vraag zelfs maar stelt, moet je beslissen welke diensten je van hen verlangt. Wil je dat ze de lijst van SEO essentials aflopen en alles doen, van zoekwoordenonderzoek tot pagina optimalisatie en linkbuilding, of neem jij of iemand in je bedrijf een aantal van deze zaken voor zijn rekening? Als dat eenmaal duidelijk is, zoek dan uit wat hun expertiseniveau is in die diensten. Daarover dadelijk meer.

Wat is het eerste wat je doet als we je zouden inhuren?

Goede SEO consultants zouden moeten beginnen met een audit om te zien wat je website momenteel doet om je marketingdoelen te bereiken. Wat werkt wel en wat werkt niet? Dit is essentieel om een benchmark te krijgen voor de te verrichten taak. Je wilt niet dat ze repareren wat niet kapot is, en je wilt niet dat ze breken wat al verkeer trekt, ook al kost het wat tijd om dit op gang te krijgen. Als ze een SEO gids met je kunnen delen om hun methoden uit te leggen, zoveel te beter.

Heb je eerder met een bedrijf in onze branche gewerkt?

Het wil niet zeggen dat als een SEO consultant niet met een bedrijf in jouw branche heeft gewerkt, ze niet de persoon (of het bedrijf) zijn voor de klus. Wat belangrijker is als ze niet met jouw bedrijfstak hebben gewerkt, is dat ze kunnen aantonen dat ze bedreven zijn in veel verschillende bedrijfstakken, of je kunnen laten zien dat ze snel met de jouwe overweg kunnen.

Dat brengt ons bij…

Kun je me een paar klanten noemen met wie je hebt gewerkt, welke diensten je hebt geleverd, en wat de resultaten waren?

Elke SEO consultant die zijn gewicht in zout (of goud, jouw voorkeur) waard is zou een portfolio moeten hebben met case studies die de “voor” en “na” van het SEO welzijn van hun klanten laten zien. Natuurlijk kun je zo ongeveer alles in je voordeel draaien, dus vraag om referenties van de bedrijven waarover ze informatie delen. Als dat hen ineen doet krimpen, dan verbergen ze misschien iets, of ze hebben misschien geen referenties om te delen.

Hoe lang duren je relaties met klanten gewoonlijk?

Als ze je vertellen: “We zijn erg efficiënt, dus we werken meestal maar 6-8 weken met klanten en dan ronden we onze opdracht af,” dan is dat een slecht antwoord! Het optimaliseren van je SEO kost tijd. Er is veel vallen en opstaan en voortdurend controleren voordat je de sweet spot vindt. En zelfs dan is de sweet spot een bewegend doelwit, wat betekent dat je verderop in de tijd moet monitoren

De meeste bedrijven die echt een impact willen maken met SEO zullen hun consultant zo lang aanhouden als hun budget toelaat, tenzij ze besluiten om het in huis te halen of ze geen resultaten zien. Dus, als ze zeggen ergens van een jaar of langer, ben je waarschijnlijk op de goede weg.

Wat gaan jullie doen om onze positie in de zoekmachines te verbeteren?

“Wij zorgen ervoor dat u binnen vier weken op de eerste plaats staat in uw branche.” Weer een slecht antwoord! Als je dat hoort, kun je maar één ding doen: vluchten.

Elke SEO consultant kan je vertellen hoe je online gevonden kunt worden, maar geen van hen kan je onmiddellijke resultaten beloven. Er zijn te veel variabelen. De algoritmen van Google veranderen altijd, de websites van je concurrenten veranderen altijd, er komen nieuwe concurrenten bij, of iemand kan een vernietigende recensie over je bedrijf schrijven en ongeacht hoe uitstekend je SEO is, kunnen mensen je mijden als de pest.

Wat ze zouden moeten zeggen is iets heel anders. “Nadat we je audit hebben gedaan, zullen we wat zoekwoordenonderzoek doen en bepalen op welke zoekwoorden je je website en content marketing inspanningen moet richten, gebaseerd op de concurrentie en je algemene marketingstrategie.” Of iets dergelijks.

Hoe zit het met backlinks? Hoe zorg je ervoor dat backlinks meer verkeer naar onze site zullen brengen?

Nogmaals, er kan geen zekerheid worden gegeven, maar wat ze je zouden moeten vertellen, is dat ze na hun onderzoek een goed gevoel hebben voor waar die backlinks moeten worden geplaatst en naar wie je moet linken. Alle backlinks zijn niet gelijk, dus ze willekeurig plaatsen zal je niet helpen en kan zelfs tegen je werken in de ogen van Google. Je adviseur moet bereid zijn direct met je samen te werken om waardevolle backlinks te bepalen en kostbare fouten te voorkomen.

Welke SEO tools gebruik je?

 

Dit is subjectief, maar als een SEO consultant allemaal gratis tools gebruikt, dan heeft hij of zij waarschijnlijk geen toegang tot de best mogelijke informatie om een goed afgeronde beoordeling en rapportage te geven. Je zou denken dat als dit is hoe iemand zijn brood verdient, dat hij dan wil investeren in een aantal goede SEO-tools om de klus te klaren.

Ze zouden op zijn minst hulpmiddelen moeten hebben voor SEO-onderzoek, linkbuilding, technische analyse en rapportage. Nogmaals, deze zijn niet allemaal gelijk geschapen. Een snelle zoektocht op Google (of onze blogpost) geeft je een hint welke tools robuust zijn en welke gewoon een flop zijn!

Wat voor soort rapportage kunnen we van jullie verwachten en hoe vaak?

Als ze een voorbeeldrapport neerleggen dat de lengte van een exemplaar van Oorlog en Vrede evenaart, dan zijn ze niet de consultant voor jou. Zeker, ze kunnen de Einstein van SEO zijn, maar als je niet kunt oppikken wat ze neerzetten, is het nutteloos. Jij bent tenslotte de klant, dus je moet de informatie kunnen begrijpen, monitoren wat werkt en wat niet, en dit alles als een baas kunnen verdedigen tegenover je baas. Zorg ervoor dat je voorbeeldrapporten ziet om een gevoel te krijgen hoe ze te werk gaan, en vraag hoe vaak ze SEO-audits uitvoeren als je van plan bent om langdurig met ze te werken.

Over het algemeen is het maandelijks verstrekken van een rapport standaard, hoewel kwartaalrapporten niet buiten de norm vallen. Zo kunnen ze genoeg informatie vastleggen om te zien welke naalden zich bewegen en in welke richting, maar het zal niet zo vaak zijn dat het nietszeggend is, zoals een wekelijks rapport kan zijn. Hun rapporten moeten een samenvatting bevatten van de SEO-tactieken die ze hebben toegepast, hopelijk een toename van het zoekverkeer, waar je staat met de trefwoorden die je hebt gekozen, en de mate van conversie van een bezoeker van de ene stap van de verkooptrechter naar de volgende.

Hoe meten we het succes van je inspanningen?

Zoals elke marketeer weet, moet je voor elk project SMART doelen stellen. Doelen die specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdig zijn. Je zult deze niet tijdens de eerste ontmoeting kunnen vaststellen, maar de SEO consultant zou je een idee moeten kunnen geven van wat voor soort doelen voor andere bedrijven zijn gesteld, gebaseerd op het resultaat dat zij zochten. Als het wederzijds aanvaardbaar is dan zal er geen verwarring ontstaan. Of je haalt de cijfers of je haalt ze niet. En als je dat niet doet, kun je maar beter een antwoord hebben op de vraag waarom en wat je plan is om het op te lossen. Een goede adviseur kan je doelen ook een beetje bijstellen als ze onrealistisch of, in zeldzame gevallen, te bescheiden zijn.

Heb je administratieve rechten nodig voor onze website, en zo ja, waarvoor?

Voordat je de sleutels van het kasteel weggeeft, zoek uit waarom ze die nodig hebben, en wat ze ermee gaan doen. Dit is cruciaal. Het is niet ongehoord dat een freelance SEO expert je website in handen krijgt zodat ze wat tests kunnen doen en kunnen werken aan pagina optimalisatie, maar als je je meer op je gemak voelt dat iemand in je bedrijf het plan uitvoert, zorg er dan gewoon voor dat ze duidelijk zijn over wat er gedaan moet worden.

Hoe blijf je op de hoogte van Google’s (en Bing’s) veranderingen in hun algoritmen?

Als ze zeggen: “Ik lees veel SEO materiaal online,” laat ze dan specifieker zijn. Laat ze je sites, conferenties en experts op het gebied noemen die ze volgen, zodat je dat kunt opvolgen voordat je ze inhuurt. In een steeds veranderend landschap moet de kennis van een consultant over SEO ook steeds veranderen. Stagnatie is geen optie.

Hoe prijs je je diensten, en welke betalingsmogelijkheden zijn er?

Aan goede SEO hangt een prijskaartje. Maar als je je onderzoek doet, zul je snel bepalen wat redelijk is en wat niet. Sommige consultants hebben een projectgebaseerd tarief, anderen kunnen een ala carte structuur hebben waarbij elke afzonderlijke dienst wordt geprijsd, en freelancers kunnen per uur rekenen.

Misschien krijg je in het begin een hoge rekening, maar als het grootste deel van het werk gedaan is, zoek dan uit wat ze als voorschot vragen om ze aan boord te houden en wat dat eigenlijk betekent. Sommige consultants zouden je voorschot kunnen aannemen en er vandoor gaan, dus je wilt het duidelijk hebben voordat je op de stippellijn tekent, zodat iedereen weet wat er verwacht wordt.

Hoe wordt het contract beëindigd als we je diensten niet meer nodig hebben of als we niet de gewenste resultaten krijgen?

Dit is een moeilijke vraag om te stellen, maar ook een noodzakelijke. Het is belangrijk om het vanaf het begin duidelijk te maken, zodat geen van beide partijen verblind wordt.

Wat zijn de volgende stappen?

Als je een goed gevoel hebt bij de eerste ontmoeting, kun je een gedetailleerde offerte vragen met alle bovengenoemde zaken en een tijdschema om het voor elkaar te krijgen. Als je nog aan het beslissen bent wie je wilt aannemen, laat dan gewoon weten dat je een paar verschillende kandidaten aan het interviewen bent en wanneer je een antwoord kunt geven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *